Nieuws Kennis Events

464 resultaten gevonden op ""

Nieuws

NIEUWS
Beste Leerbedrijf Horeca 2024/2025 bekend

NH Noordwijk Conference Centre Leeuwenhorst is uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2024/2025. Het niveau van de leerbedrijven was dit jaar bijzonder hoog en de verschillen tussen de leerbedrijven minimaal: de top 3 heeft het volledige aantal punten gescoord in de wedstrijd. De commissie heeft de twee andere finalisten, Grand Hotel Huis ter Duin en Ron Gastrobar, daarom tot runner-up uitgeroepen. Ook bij de leermeesters was de strijd ongekend, met een uitslag die heeft geleid tot twee winnaars: Jeroen Oosterveen van Ron Gastrobar en Mitchell Hendriks van Grand Hotel Huis ter Duin kregen allebei de titel Beste Leermeester Horeca 2024/2025 uitgereikt. Op de laatste dag van Horecava 2025 maakte Ricardo Eshuis, directeur van SVH en voorzitter van de wedstrijdcommissie de winnaars bekend. De wedstrijdcommissie van Beste Leerbedrijf Horeca was erg onder de indruk van alle leerbedrijven en hun leermeesters. Dat de prestaties van een dermate hoog niveau zijn en de verschillen zo ontzettend klein, is een unieke situatie. Drie winnaars Elk van de drie finalisten is een potentiële winnaar. Ze worden gekenmerkt door een werkomgeving waarin leren versmolten is, waar oud-leerlingen terugkomen om een carrière te doorlopen en waar sprake is van geweldig goed werkgeverschap. Elk bedrijf heeft talloze contacten met scholen, neemt deel aan schoolcommissies en voorlichtingsbijeenkomsten en heeft geweldige projecten om niet alleen het bedrijf, maar ook de sector te promoten. Het project ‘Inspire’ van Grand Hotel Huis ter Duin moet daar echt specifiek benoemd worden: een samenwerking met het vmbo, waarbij leerlingen op jonge leeftijd mogen meelopen in het bedrijf.Van vertrouwenspersoon tot leerplan, van het betrekken van studenten bij bedrijfsactiviteiten tot persoonlijke opleidingsmogelijkheden: daarin verschillen de bedrijven niet. En dat maakt deze drie finalisten echt vlaggenschepen voor de sector. Een familiebedrijf, een ketenbedrijf en een bedrijf uit de top van de gastronomie: ze laten zien dat werken en leren in de horeca gewoonweg heel gaaf is. Opvallend De wedstrijd is een graadmeter voor de sector als het gaat om begeleiding van studenten, maar ook voor goed werkgeverschap. Een goed leerbedrijf is ook een goede werkgever. Wat deze editie is opgevallen, is de expliciete aandacht voor het mentale welzijn en de financiële fitheid van medewerkers en studenten. Bedrijven werken met specifieke programma’s en hebben functionarissen in dienst die klaarstaan voor medewerkers op die vlakken. Ook een bedrijf dat net buiten de top 3 is gevallen, Hotel des Indes, werkt met een dergelijk programma (JOGG/Fit for the Job). In die zin is duidelijk dat onze sector als werkgever steeds meer stappen zet om een goede werkgever te zijn. Details Dat er een winnaar is, zit in de details. Twee details springen eruit die maken dat NH Conference Centre Leeuwenhorst de winnaar is. Ten eerste is de wedstrijd vanuit het leerbedrijf georganiseerd door een student, samen met een leermeester. De hele presentatie van het bedrijf en daarmee de open inkijk in het leerklimaat heeft grote indruk gemaakt. Ook het voorbeeld van een Franse stagiaire die een leerplek heeft gekregen zonder een woord Engels of Nederlands te spreken en nu werkzaam is binnen het hotel, is tekenend voor de moeite die het bedrijf doet voor lerenden. Daarin schuilt het tweede detail: binnen NH Conference Centre Leeuwenhorst zijn twee ‘Leerambassadeurs’ aangesteld: medewerkers die andere medewerkers helpen met leren en bepalen welke cursussen of trainingen geschikt zijn. Of ze gaan op zoek naar maatwerk als er echt persoonlijke wensen zijn. NH Leeuwenhorst weet zich door deze zeer persoonlijke aanpak als leerbedrijf te onderscheiden. Runner-up Grand Hotel Huis ter Duin Eshuis prees ook de runner-up: “Grand Hotel Huis ter Duin is met recht een runner-up in de verkiezing ‘Beste Leerbedrijf in de Horeca 2024/2025’. De combinatie van vakinhoudelijke expertise, persoonlijke aandacht en organisatorische excellentie maakt het hotel tot een inspirerend voorbeeld binnen de sector. Het familiegevoel en de mogelijkheden voor studenten dragen bij aan een leerervaring van topniveau. Het maakt Grand Hotel Huis ter Duin een internationale ambassadeur voor leren in de horeca met studenten uit alle windstreken, ook van buiten Nederland.Ze hebben ook de eigen ‘Huis ter Duin Academy’: tijdens de opleiding krijgen studenten de kans om deel te nemen aan interne en externe trainingen en workshops, gericht op hun specifieke leerdoelen en ontwikkeling. Ook vindt Grand Hotel Huis ter Duin het belangrijk dat de jongere generatie leermeester wordt. Zij hebben vaak toch een andere kijk dan 'de oude garde'. Ze zijn ‘snel’ en meer van deze tijd, dus meer op hetzelfde level als de nieuwe generatie studenten op de werkvloer.Grand Hotel Huis ter Duin heeft een wellnessdirector en vitaliteitscoach die zich inzetten voor de fitheid en het mentale welzijn van de medewerkers en de studenten. Ze vinden het erg belangrijk dat hun medewerkers gezond, gelukkig en vitaal zijn en hanteren als het ware het ‘totale mens principe’ van Louis van Gaal. De persoonlijke aandacht. Het echt omkijken naar de student. Het familiegevoel, iedereen hoort erbij. Ron Gastrobar Ron Gastrobar, tevens runner-up in deze editie, wordt met alle egards welkom geheten op het erepodium van deze wedstrijd. Het is de beloning voor Ron Blaauw en zijn team voor het durven zetten van stappen op het gebied van werkgeverschap, HR en leren in de afgelopen twee jaar. De locatie aan de Sofialaan in Amsterdam is onderdeel van de Ron Gastrobar Groep en dat in samenhang een geweldige plek om te leren. De sprong vooruit is gebaseerd op visie en strategie en heeft een diepe indruk gemaakt op de commissie. Er is veel aandacht voor het welzijn van de studenten: er is zelfs een driedaagse werkweek voor BBL-studenten die meer balans willen hebben tussen werk, school en privé om goed te kunnen presteren en functioneren op hoog gastronomisch niveau.  Maar Ron Gastrobar is zoveel meer dan alleen een leerbedrijf. Het is een kweekvijver voor modern leiderschap dat uitgaat van een visie op leidinggeven. Naast presteren op de werkvloer gaat het ook om het welzijn van de brigade en hoe op hoog culinair niveau goed en toegankelijk leiderschap kan worden toegepast. Hierdoor ontstaat ruimte om fouten te maken en daarvan te leren. De opgezette cursus over modern leiderschap is inmiddels open voor deelnemers van andere bedrijven en dat tekent de bereidheid om kennis te delen met de sector. Omgaan met verschillende generaties staat centraal in het HR-beleid van de Ron Gastrobar Groep.Er wordt een zogenaamde Friends & family day georganiseerd: een dag met oude en huidige leerlingen, familie, vrienden en leermeesters. Hierbij worden verschillende workshops gegeven, worden alle mogelijkheden voor leren en persoonlijke ontwikkeling toegelicht en is er ruimte voor het indienen van persoonlijke wensen.Ze zijn continu bezig met de behoeftes en wensen van welke generatie dan ook en zijn zich bewust dat ze als werkgever moeten meebewegen en zich moeten aanpassen op een gezonde manier.Het mentale welzijn van medewerkers vinden ze ontzettend belangrijk. Naast de dagelijkse check-out op het gebied van medewerkerstevredenheid, spelen de leermeesters daarin een cruciale rol. Zij zien zelf veel en worden vanuit HR gewezen op mogelijke knelpunten. Om dit preventietraject verder te professionaliseren is een samenwerking aangegaan met externe partijen.De combinatie van vakinhoudelijke expertise, persoonlijke aandacht en innovatie maakt Ron Gastrobar een inspiratie voor de sector. Hun focus op groei en ontwikkeling zorgt voor een blijvende impact op zowel studenten als de horeca. Beste Leermeester Mitchell Hendriks en Jeroen Oosterveen Ook de Beste Leermeester Horeca 2024/2025 is uitgeroepen. Dit jaar zijn er twee op de hoogste trede van het podium geëindigd: leermeester Mitchell Hendriks van Grand Hotel Huis ter Duin en Jeroen Oosterveen van Ron Gastrobar zijn op Horecava 2025 gehuldigd.De commissie kon niet anders dan de beide leermeesters tot winnaar uitroepen. De scores, de gesprekken met studenten en een persoonlijk interview met de beide leermeesters konden geen doorslaggevend verschil brengen. Omdat de wedstrijdreglementen niet voorzien in een dergelijke situatie, heeft de commissie besloten om zowel Mitchell als Jeroen tot winnaar uit te roepen.De commissie beschrijft leermeester Mitchell Hendriks als volgt: “De combinatie van vakinhoudelijke expertise, persoonlijke aandacht en innovatie maakt hem een inspiratie voor de sector. Hij checkt de studenten goed en staat naast hen als de opdracht uitgevoerd moet worden. Door middel van meetmomenten geeft hij goede feedback. Studenten kunnen bij hem terecht voor alle zaken. Ook op sociaal-emotioneel vlak. Hierin ziet de commissie een gepassioneerd iemand: dat geldt voor hem als leermeester, maar ook als mens op zich. Dat hij openstaat voor eigen inbreng of eigen doelen van studenten is te prijzen. Zoals Mitchell zelf zegt: ik stimuleer dat graag, want daar kan ik ook weer van leren.”Ook over Jeroen Oosterveen is de commissie lovend: “Jeroen heeft echt aandacht voor de persoon en niet alleen voor wat hij al kan en kent. Jeroen is altijd in nabijheid van de student en daagt hen ook echt uit om goed te worden in het vak. Hij heeft laten zien een breed spectrum aan begeleidingsstijlen te kunnen hanteren voor de diverse types studenten. Wat bijzonder aanspreekt is dat hij zichzelf ook als voorbeeld stelt: van niet willen deugen naar topchef. Hij weet studenten zeker op passende wijze te motiveren en ook aan te spreken. De ideale combinatie van empathie en gedrevenheid in dit vak op dit niveau. Fouten maken is nodig om te groeien, als je er maar van leert. Jeroen brengt dat in praktijk.” Zo wordt het Beste Leerbedrijf Horeca bepaald Leerlingen, studenten, medewerkers en docenten dragen leerbedrijven voor. Uit deze voorgedragen leerbedrijven wordt een top 10 van beste leerbedrijven geselecteerd. De vakjury heeft deze top 10 afgelopen december bezocht om een compleet beeld te krijgen. Ze namen ook het opleidingsplan en de visie op opleiden onder de loep. De resultaten van deze bedrijfsbezoeken presenteerde de vakjury aan de wedstrijdcommissie, waarna de top 3 werd bepaald. De beste leermeester kwam in beeld bij de bezoeken van de vakjury aan de leerbedrijven in de top 10. De wedstrijdcommissie bezocht vervolgens de drie leerbedrijven en de leermeesters en beoordeelde ze. De wedstrijdcommissie bestaat uit vertegenwoordigers van SVH, SBB, KHN, De Horecabond, de MBO Raad en eerdere winnaars De Werf uit Veere en Het Noorden van Aalten uit Aalten. Beste Leerbedrijf Horeca Al jaren organiseert SVH de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. Doel is om samen met leerbedrijven te blijven werken aan de allerbeste praktijkopleidingen voor nieuwe horecamedewerkers. En om leerbedrijven te stimuleren zichzelf te blijven verbeteren. De titel Beste Leermeester Horeca is sinds drie jaar een vast onderdeel van de wedstrijd. Eerdere winnaars Beste Leerbedrijf Horeca 2023/2024 Het Noorden van Aalten in Aalten2022/2023: De Werf in Veere2019/2020: 't Havenmantsje in Harlingen2018/2019: Van der Valk Hotel Sassenheim-Leiden2017/2018: Het Hooihuis in Roosendaal2016: DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station2015: Vroeg in Bunnik2014: Stempels Haarlem2013: Hotel Greenside Texel2012: McDonald’s Nederweert2011: Sheraton Amsterdam Airport Hotel2010: Golden Tulip Tjaarda Oranjewoud2009: Conferentiehotel Willibrordhaeghe in Deurne2008: Restaurant Smits Koffiehuis in Amsterdam2007: Landgoed De Wilmersberg in De Lutte Eerdere winnaars Beste Leermeester Horeca 2023/2024: Christiaan Veldman van Grand Hotel De Draak in Bergen op Zoom2022/2023: Mark Benneker van 't Kruisselt in De Lutte2019/2020: Nita Huning-Koster van Het Noorden van AaltenFotografie: Martijn van Dam

NIEUWS
Vernieuwd Handboek Referentiefuncties Horeca

In de cao horeca 2024 is afgesproken dat cao-partijen het loon- en functiegebouw zouden evalueren, updaten en vereenvoudigen. Dit heeft als doel een nieuw loon- en functiegebouw in te voeren per 1 januari 2025. Bestaande referentiefuncties zijn inmiddels geactualiseerd en er zijn nieuwe functies toegevoegd.Referentiefuncties helpen je werkgever om een bedrijfsfunctie te beschrijven en jou op de juiste manier in te delen. Een juiste indeling is belangrijk. Want als je weet in welke referentiefunctie je zit, kun je checken wat je minimaal hoort te verdienen op basis van de cao.De nieuwe referentiefuncties vind je terug in het vernieuwde Handboek Referentiehandboek Horeca. Er is een nieuwe website ontwikkeld waar je het handboek vindt: referentiefunctieshoreca.nl. Weet je niet goed welke referentiefunctie het beste aansluit bij jouw taken en werkzaamheden? Op de website helpt de zoekfunctie en een handig stappenplan je hierbij.  Wat betekent de invoering van een nieuw functiegebouw voor mij? De nieuwe referentiefuncties zijn qua indeling nagenoeg hetzelfde gebleven. Mocht er toch iets voor jou wijzigen, dan hebben we in de nieuwe cao horeca 2025/2026 de afspraak gemaakt dat bij indeling in een lagere functiegroep, je de indeling in je originele (hogere) functiegroep houdt. In ieder geval zolang je dezelfde functie hebt of tot de einddatum van jouw arbeidsovereenkomst. Je salaris en perspectief blijft daarmee dus hetzelfde.

NIEUWS
Jouw recreatie pensioen gaat omhoog in 2025

Vanaf 1 januari 2025 worden de pensioenen verhoogd bij Pensioenfonds Recreatie. Bouw je pensioen hier op, heb je eerder pensioen daar opgebouwd of ontvang je al pensioen? Dan gaat je pensioen omhoog met 0,86%. Hoe het verhogen van de pensioenen werkt Ieder jaar bekijken zij of ze de pensioenen kunnen verhogen. Om te bepalen of ze de pensioenen kunnen verhogen, kijken ze altijd naar twee dingen: Het dalen of stijgen van de prijzen van bijvoorbeeld gas, stroom en dagelijkse boodschappen (inflatie). We kijken daarvoor naar de afgeleide Consumentenprijsindex (CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de periode van 1 oktober tot 1 oktober van het voorgaande jaar. Het CBS publiceert deze index. Onze beleidsdekkingsgraad op 30 september. Die geeft aan of we genoeg geld in kas hebben om de pensioenen (gedeeltelijk) te verhogen. De prijzen stegen Om te bepalen of de prijzen zijn gestegen, hebben ze gekeken naar de afgeleide Consumentenprijsindex (CPI) over de periode van 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2024. De prijzen stegen in die periode met 2,54%. Waarom een verhoging van 0,86%? Om te bepalen of ze genoeg geld in kas hebben om de pensioenen te verhogen, kijken ze naar de hoogte van de beleidsdekkingsgraad op 30 september 2024. De beleidsdekkingsgraad was op die datum 118,8%.  Om de pensioenen met 2,54% te kunnen verhogen, had de beleidsdekkingsgraad op 30 september 2024 minimaal 141,0% moeten zijn. De beleidsdekkingsgraad van 118,8% is dus helaas niet hoog genoeg om de pensioenen evenveel te laten stijgen als de prijzen (2,54%). Ze kunnen de pensioenen per 1 januari 2025 wel gedeeltelijk verhogen: met 0,86%. Pensioenfonds Recreatie begrijpt dat je misschien had gehoopt op meer. Want de afgelopen jaren hebben ze de pensioenen niet kunnen verhogen. Dat vinden ze erg vervelend. Zij zijn blij dat de pensioenen nu wel verhoogd kunnen worden, al is het dan minder dan de prijsstijging van 2,54%. En na de overstap op de nieuwe regels voor pensioen hopen ze dat de pensioenen vaker kunnen verhoogd worden. Meer weten over hoe het Pensioenfonds ervoor stond Wil je meer weten over hoe zij er financieel voor staan? Bekijk dan de ontwikkeling van de financiële situatie en de beleidsdekkingsgraad van de afgelopen maanden.

NIEUWS
Winnaars recreatieverkiezingen bekend

Woensdag 11 december zijn tijdens de Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Talenten: Timo Loozen (Landal Hoog Vaals), Anna Westerling (Camping De Kleine Wolf) en Sanne Gruntjes (De Schatberg) Praktijkopleider: Eefke Verkoelen (Vakantiepark De Leistert) Beste Leerbedrijf: Hof van Saksen Voor de categorie Talent Recreatie heeft de vakjury ervoor gekozen om dit jaar alle drie de genomineerden uit te roepen tot Talent van het Jaar. Ieder talent heeft unieke kwaliteiten en een eigen bijdrage geleverd aan de recreatiebranche. De vakjury wil voor alle categorieën benadrukken dat leren en ontwikkelen altijd centraal staat. Het draait niet om wie de beste is, maar om de groei die je doormaakt en de daarbij horende creativiteit en passie. Het maken van fouten hoort daarbij, alleen zo krijg je de kans om te groeien en je talent ten volle te benutten. De talenten en de praktijkopleider winnen een dinercheque van €150 én natuurlijk de prachtige titel. Het beste leerbedrijf ontvangt naast de titel €500 voor een bedrijfsuitje.   Mooie woorden over de drie talenten van de vakjury:  “Anna is enthousiast en een inspiratiebron voor haar collega’s. Ze gaat geen uitdaging uit de weg, is proactief en anticipeert op wensen van gasten.  Timo is volgens zijn collega’s gastvrij, stressbestendig, communicatief, creatief en een echte multi-tasker met kennis van het hele park. Hij is altijd gericht op vernieuwing en verbetering van werkprocessen.  Sanne is in zeer korte tijd doorgegroeid van stagiair naar 1e medewerker Receptie. Ze is leergierig, heeft een luisterend oor naar de gasten en haar collega’s.” De jury over de winnende praktijkopleider:  “Eefke is al vijf jaar praktijkopleider bij De Leistert. In het opleidingsplan besteedt zij aandacht aan de onboarding van studenten. Zij stimuleert studenten om nieuwe uitdagingen aan te gaan en kijkt naar de kwaliteiten van de studenten: waar kunnen zij zichzelf ontwikkelen?” De vakjury over het beste leerbedrijf:  “Hof van Saksen is een breed opleidingsbedrijf en heeft een uitgewerkt cultuur- en opleidingsprogramma (GAST). Daarnaast bieden zij een vernieuwend onderwijsconcept: de school komt naar het bedrijf om studenten en medewerkers op te leiden. Hiervoor zijn verschillende faciliteiten geregeld waarmee deelname aan scholing & opleiding voor medewerkers én studenten laagdrempelig is, bijvoorbeeld door een eigen Academy. Ook bieden zij interne ontwikkel- en loopbaanmogelijkheden, maar leiden ook op voor bedrijven in de regio. Met maar liefst 35 praktijkopleiders leiden zij 52 studenten op!” Vakjury  De verkiezingen worden beoordeeld door een deskundige jury, bestaande uit Johan Bijlsma (De Horecabond), Aafke Snip (S-BB), Herbert van Oord (HISWA-RECRON), Arno Goedhart (Summa College) en het winnende leerbedrijf 2023/2024: Thermae 2000. Over de verkiezingen  De Horecabond organiseert de verkiezingen namens Stichting Sociaal Fonds Recreatie (SFRecreatie) in samenwerking met sociale partners, namelijk HISWA-RECRON en CNV. Met deze verkiezingen kunnen ambitieuze praktijkbegeleiders, ondernemers en recreatiemedewerkers uit het hele land hun talent tonen. Hiermee laten ze zien dat ze een voorbeeld zijn van goede praktijkbegeleiding in de branche én staat het bedrijf in de spotlights bij (toekomstige) medewerkers. Men kan voor de verkiezing in aanmerking komen door voorgedragen te worden of zichzelf kandidaat te stellen.  Bekijk de foto's van de winnaars Talenten Recreatie: Timo Loozen was helaas niet aanwezig bij de uitreiking, Anna Westerling (Camping De Kleine Wolf) en Sanne Gruntjes (De Schatberg)Praktijkopleider: Eefke Verkoelen (Vakantiepark De Leistert)Beste Leerbedrijf Recreatie: Hof van Saksen

NIEUWS
Pensioenen horeca en catering stijgen met bijna twee procent

Elk jaar bekijkt het bestuur of de pensioenen verhoogd worden. We willen graag dat het pensioen meestijgt met de prijzen. Per 1 januari 2025 stijgen de pensioenen met 1,98%.   Wat betekent de verhoging voor jou?  De verhoging van de pensioenen geldt voor iedereen die pensioen opbouwt bij Pensioenfonds Horeca & Catering. Ook als je al met pensioen bent stijgt je bruto uitkering mee.  Hoe bepalen we of er verhoogd kan worden? Het verhogen van pensioen is aan regels uit het pensioenreglement gebonden. Om de pensioenen per 1 januari 2025 te kunnen verhogen, kijken we in ons beleid naar de door het CBS berekende ontwikkeling van de prijzen tussen september 2023 tot en met september 2024 (CPI afgeleid) en de hoogte van de dekkingsgraad. De prijzen stegen in deze periode met 2,5% en de dekkingsgraad was 135%. Het bestuur heeft daarom besloten om de pensioenen per 1 januari 2025 te verhogen.  Prijsstijgingen en je pensioen  Geld wordt elk jaar iets minder waard door prijsstijgingen. Daardoor kun je over tien jaar met honderd euro minder kopen dan nu. Ook opgebouwde pensioenen en pensioenuitkeringen worden hierdoor minder waard. Om de waarde van jouw pensioen zo hoog mogelijk te houden, bepalen we jaarlijks aan de hand van afspraken die we hebben vastgelegd in het pensioenreglement of we de pensioenen kunnen verhogen. Dit wordt ook wel ‘toeslagverlening’ of ‘indexatie’ genoemd.  Bekijk op onze website alle informatie over jouw pensioen. 

NIEUWS
Akkoord nieuwe Dierentuin cao

Over het eerder bereikte eindresultaat voor een nieuwe Dierentuin cao konden dierentuinmedewerkers de afgelopen weken hun stem uitbrengen. Ook hebben we tijdens bijeenkomsten in diverse dierentuinen met medewerkers hierover gesproken.  De uitkomst van de stemming: 53% van alle stemmen is voor het afsluiten van een nieuwe cao 63% van de stemmende leden is voor het afsluiten van een nieuwe cao Deze uitkomst en de reacties uit de verschillende bijeenkomsten hebben we met de cao commissie Dierentuinen besproken. Hoewel er een meerderheid vóór is, blijkt uit de reacties dat veel medewerkers niet tevreden zijn. Tijdens bijeenkomsten in de dierentuinen hebben we gemerkt dat de uitkomst als karig wordt ervaren. De uitslag van de stemming bevestigt dit beeld.  In de cao commissie dierentuinen zijn de meningen ook verdeeld, maar er is een meerderheid die kan instemmen met het afsluiten van een nieuwe Dierentuin cao 2024-2025. Dit betekent dat er een akkoord is voor een nieuwe Dierentuin cao.  Wat gaat er nu gebeuren? De cao-commissie Dierentuinen heeft De Horecabond de opdracht gegeven om samen met de medewerkers in de betrokken dierentuinen te onderzoeken of en welke aanvullende afspraken op deze nieuwe cao gemaakt kunnen worden. Jouw input blijft dus belangrijk! Hoofdpunten van de nieuwe cao Looptijd: van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2026 (2 jaar) LoonontwikkelingFunctiegroep I+II- Het basis- en eindloon van deze functiegroep volgt de ontwikkeling van het WML. Dit geldt ook voor de feitelijke salarissen van werknemers in deze functiegroep. Concreet betekent dit dat de feitelijke salarissen per 1 januari 2025 met 2,75% stijgen.- Per 1 juli 2025, 1 januari 2026 en 1 juli 2026 stijgt het WML opnieuw. Op dat moment stijgen ook de feitelijke salarissen van werknemers in deze functiegroep.Functiegroepen III-XI- Per 1 januari 2025 worden de basis-, eindlonen en feitelijke salarissen van deze functiegroepen verhoogd zoals in de tabel.- Per 1 juli 2025 worden de basis-, eindlonen en feitelijke salarissen van deze functiegroepen verhoogd met 1,0%.- Per 1 januari 2026 worden de basis-, eindlonen en feitelijke salarissen van deze functiegroepen verhoogd met 2,5%. Hoe nu verder? We blijven ons inzetten voor betere arbeidsvoorwaarden. Dit doen we door met jou en je collega’s in gesprek te blijven. Samen staan we sterker om jullie belangen te vertegenwoordigen. Heb je vragen of ideeën? Laat het ons weten!

Kom naar onze events

Wanneer Wat Waar Wie
Dag van de Recreatie Circuit Zandvoort
Recreatiemedewerkers
Meer informatie
Ledencongres CORPUS Congress Centre
Leden
Meer informatie
Horecava 2025 RAI Amsterdam
Horeca professionals
Meer informatie
Leermeesterdag Horeca & Toerisme College, Nieuwegein
Leermeester in de horeca en hospitality
Meer informatie